MENU

Organizm ludzki potrzebuje ca. 60 pierwiastków do sprawnego funkcjonowania. Są to mikro- i makroelementy, które wspomagają ważne funkcje fizjologiczne oraz stanowią materiał budulcowy m.in. kości oraz mięśni. Musimy wiec zadbać o prawidłową suplementację tak, aby nie doprowadzić do niedoborów.

Najważniejsze składniki odżywcze organizm czerpie z pożywienia. Prawidłowo urozmaicona dieta dostarcza mu niezbędnych pierwiastków i witamin. Jednakże w zależności od tego jaki tryb życia prowadzimy, jakie są nasze nawyki żywieniowe oraz jakie obciążenia zdrowotne nam doskwierają – możemy mieć niedobory pierwiastków. Wówczas powinniśmy sięgnąć po suplementy.

Do pierwiastków, których często mamy za mało należą:

• Magnez (Mg)
Magnez przyczynia się do utrzymania prawidłowego rytmu serca, wzmocnienia naczyń krwionośnych i obniżenia ciśnienia. Wpływa pozytywnie na krzepliwość krwi. Pierwiastek ten ważny jest także dla układu nerwowego gdyż usprawnia pracę mózgu. W parze z wapniem stanowi budulec zębów i kości. Dodatkowo Mg reguluje napięcie mięśni i pomaga w ich regeneracji. Mówi się, że magnez redukuje także częstotliwość napadów migrenowych.
Magnez występuje m.in. w kakao, gorzkiej czekoladzie, kaszy gryczanej, orzechach i warzywach strączkowych.

• Potas (K)
Potas dostarcza energii naszemu sercu i pobudza jej do pracy. Dzięki niemu organizm jest lepiej dotleniony pod czas wysiłku fizycznego. Dodatkowo odnotowuje się jego korzystny wpływ na koncentrację. Badanie potwierdzają także korzystny wpływ potasu na wydzielanie insuliny oraz spalanie węglowodanów.
Najwięcej potasu dostarczają nam w diecie suszone morele, awokado, figi, jabłka, banany, pomidory, ziemniaki, szpinak.

• Wapń (Ca)
Wapń jest niezbędny do prawidłowej pracy serca, w procesie krzepnięcia krwi i tym samym odrywa istotną rolę w pompowaniu krwi do wszystkich tkanek naszego organizmu. Wraz z potasem ogrywa ważną rolę w regulacji ciśnienia krwi. Bierze także udział w przemianie materii. Jest budulcem kości i zębów.
Wapń znajduje się przede wszystkim w mleku, produktach mlecznych, rybach (m.in. szprotkach, sardynkach) oraz produktach pochodzenia roślinnego (jarmużu, migdałach czy maku).

Na co zwrócić uwagę przy wyborze suplementów?

Jeśli decydujemy się na uzupełnianie pierwiastków w postaci suplementów, powinniśmy szukać preparatów zawierających pierwiastki w najlepszej formie, np. aktywnych cytrynianów. Powstają one dzięki połączeniu węglanów z kwasem cytrynowym. W takiej formie trzy wyżej wymienione pierwiastki są bardzo dobrze przyswajalne przez organizm – lepiej, niż związki nieorganiczne, np. węglany. Ich wysoka biodostępność jest także związana z tym, że Mg, K i Ca są lepiej przyswajalne w środowisku kwaśnym. Już po ok. pół godziny po zażyciu cytrynian się aktywizuje. Decydując się na suplementację trzeba także zwracać uwagę – oprócz formy przyswajalności (np. węglany, helaty – słabiej przyswajalne) na podane dawki pierwiastków. Niskie dawki często nie mają wpływu na organizm.
Bardzo ważny aspekt wyboru preparatu to taki, aby wybierane suplementy miały jak najczystszy skład. Chodzi o to, aby nie zawierały zbędnych składników, takich jak barwniki, aromaty, substancje konserwujące, słodzące, przeciwzbrylające oraz wypełniacze.

Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy czytali etykiety 😊

 

Projekt i wykonanie:
Copyright © Promedica Monika Konat